<< zpět

2022 - 3/2 - 3/4 - JAK TO BYLO S REKLAMOU ZA SOCIALISMU?

NOSTALGICKÁ VZPOMÍNKA NA HRDINU REKLAMNÍCH SPOTŮ / PANA VAJÍČKA

GALERIE NA SCHODECH

RETRO REKLAMY TÁHLY K OBRAZOVKÁM MILIONY LIDÍ. PAMATUJETE SI JEŠTĚ NĚKTEROU Z NICH? JEDNODUCHÁ, ANIMOVANÁ POSTAVIČKA BYLA VÍCE NEŽ DVĚ DESÍTKY LET IKONOU SOCIALISTICKÉ TELEVIZNÍ REKLAMY.

Obchody zely prázdnotou nebo šedivým zbožím, které nelákalo ani obaly ani designem či atraktivností. Všichni spíš pořád něco sháněli. Někdy to byl rajský protlak, jindy česnek, kroužky na záclony nebo toaletní papír. Reklama, která by nutila lidi v Československu nakupovat, se zdála zbytečná, přesto byla. Pan vajíčko vstupoval do domácností den co den.

Pan Vajíčko odděloval v Československé televizi reklamy od ostatních pořadů a také jednotlivé reklamy od sebe. Vajíčko s buřinkou se na obrazovkách začalo objevovat v roce 1967. Jeho „otcem“ byl grafik a animátor Eduard Hofman. Nemluvné postavičce, jejíž popularita stoupala, se nejprve říkalo Pumprlík, diváci jí přezdívali také Panáček, Šiška, Panďulák nebo Tipálek. Teprve počátkem sedmdesátých let se vžilo jméno pan Vajíčko. Na svá vystoupení měla postavička pouhé dvě vteřiny, což je nejkratší možná doba k provedení jedné výrazné akce.

Eduard Hofman připravil prvních 250 gagů, další pak realizovali zaměstnanci a externí spolupracovníci reklamního oddělení Československé televize. Vystoupení pana Vajíčka vymýšleli nejen zaměstnanci reklamního oddělení televize, ale i diváci, které k zasílání nápadů vyzval už na podzim roku 1967 přímo z obrazovky dramaturg Martin Skyba. V dalších stovkách znělek účinkovala Panenka neboli paní Vajíčková, která od května 1970 uváděla reklamní vysílání na druhém programu a brzy se také těšila velké popularitě.

Televizní reklamy pan Vajíčko uváděl přes dvě desítky let, a ačkoli po revoluci v roce 1989 zmizel z obrazovek, nevymizel z paměti tehdejších televizních diváků.

Víc se návštěvníci dozvědí v muzeu, kde jim panelová výstava vykouzlí úsměv na tváři.